Welcome
Welkom op het Dwerghamsterforum,

Op dit forum worden dingen besproken over Dwerghamsters.
U bent nu te gast op ons forum en wij hopen u vaker te zien.
Ook vinden wij het gezellig als u ons forum komt versterken met uw aanwezigheid.

Veel plezier en tot gauw.

Met vriendelijke Groet,

Het beheer Vlindchi.

Fokken met Russische Dwerghamsters

Fokken en voortplanting.

Moderator: Vlindchi

Fokken met Russische Dwerghamsters

Postby Vlindchi on Tue Apr 22, 2008 6:10 am

Natuurlijk is het niet 2 3 een dame en een heer bij elkaar zetten. Er komt veel meer bij kijken. Als eerste moet je weten hoe een dwerghamster in elkaar zit en hoe het met de dracht en de zoogtijd gaat. Buiten dit is de huisvesting en voeding ook belangrijk! Als je wil gaan fokken dan moet je met een aantal dingen rekening houden bijvoorbeeld:

Hoe moet ik ze huisvesten?
Hoe oud moeten ze zijn als ze van de moeder af mogen?
Hoelang draagt een russische dwerghamster en waneer zie je dat?
Wat voor extra voeding hebben ze nodig?

En zo kun je uren lang door gaan.
Als je niet echt gaat fokken (dus gewoon een keer een nestje voor de lol wilt) dan hoef je je niet ver te verdiepen in de genetica. Natuurlijk is het wel beter maar niet hoofdzakelijk. Het meest hoofdzakelijke is dat je weet hoe een Dwerghamster draagt en zoogt.

Leeftijd, geslachtsrijp en dekklaar,

Geslachtsrijp en dekklaar is iets totaal verschillends. Als een dwerghamster geslachtsrijp is betekend dat dat ze voor de eerste keer gedekt kan worden na de geboorte. Als je een dier laat dekken als ze geslachtsrijp is dan kan dat verschillende gevolgen van dien hebben. Zo kan een dier bijvoorbeeld: niet meer verder groeien, een miskraam krijgen of er zelfs aan dood gaan. Een dwerghamster is pas uitgegroeit met de 4 tot 5 maanden (daarna kunnen ze ook nog een klein beetje groeien) Als een dwerghamster de 4 maanden heeft gehaald kun je zeggen dat ze dekklaar is. Dat betekend dat ze zelf volwassen is. De leeftijd speelt een grote rol bij de dekking en dracht van een dier.

Dekking en dracht,

Als je een dwerghamster zwanger wil laten worden heb je er natuurlijk ook een man voor nodig. Sommige mensen zoeken op internet een mannetje voor een dekking maar er zijn ook fokkers die wel eens een man willen uitlenen.
Als een vrouwtjes dwerghamster ongeveer 4 tot 5 maanden oud is dan is ze volwassen. Dat is de beste tijd om haar te laten dekken. Een dwerghamster heeft een regelmatige bronscyclus dit wil zeggen dat ze een keer in de zoveel dagen gedekt kan worden. (parings klaar). Bij een russische dwerghamster is de bronscyclus om de 4 dagen. Een dwerghamster is in die vier dagen 6 uur 'willig' zoals wij dat noemen. De dracht van een russische dwerghamster is 17 tot 21 dagen. De eerste week van de dracht kun je eigenlijk niet veel aan het moeder dier zien. Enkel dat de tepeltjes meer zichtbaar worden. De laatste 4 dagen van de dracht kun je pas goed zien dat de dame zwanger is. Haar buikje word met de dag groter en dikker. Op een gegeven moment kun je zelfs de jongen voelen liggen maar dit is heel slecht voor de jongen. Dit is af teraden om te gaan voelen.

Word Vervolgt
Groetjes Sabrina
Image
Vlindchi
ForumBeheer

Postby jpalsma on Fri May 23, 2008 8:15 am

Ik wil over een maand of 2 ook graag een nestje bij mijn Russische dame, Maxima. Ze is nu ong. 3,5 maand oud, dus tegen die tijd zou het wel kunnen.
Ik vraag me alleen af, hoelang je het mannetje en het vrouwtje bij elkaar moet laten zitten. Kan dat tot het nestje er is, of langer, of moet je ze na een aantal dagen weer bij elkaar weghalen en het vrouwtje haar nestje alleen laten krijgen, zonder het mannetje erbij? En moet ik zorgen dat ik thuis ben, als ze bij elkaar zitten of is dat niet nodig? Ik werk nl in die periode hele dagen.
Groetjes van Hamtaro, Maxima, Salto (de rusjes)en Robbie (de robbie).
jpalsma
Garnaaltje

Postby Sun-Light on Fri May 23, 2008 1:44 pm

je kunt het mannetje het vrouwtje bij elkaar laten zitten maar je heb dan wel de kans dat ze gelijk weer gedekt word.
op het begin moet je heel goed op ze letten. als je merkt dat het helemaal goed gaat hoef je minder op ze te letten. het kan wel zijn dat als het vrouwtje zwanger is ze lelijk tegen het mannetje gaat doen, dan kan je ze beter uit elkaar halen. en het beste kun goed opletten als ze bevalt het kan dat er iets mis gaat bv dat er een jong dwars ligt. als je denk dat het goed gaat met rust laten. als het mannetje terwijl het vrouwtje bevalt de jongen begint op te eten moet je de man erbij weg halen.
Sun-Light
Moderator

Postby mandy-s on Sat May 24, 2008 2:32 pm

ik heb even een vraagje :)

ik zo over ongeveer een jaar ook een keer een nestje willen :)
heb ook al een keer nestje met muizen gehad en dat vond ik erg leuk :D

maar je hebt het er over dat als je hamster bevalt je erbij moet blijven en goed opletten of er geen jong dwars licht,
ik heb dat ook niet gedaan bij mijn muizen...en dat is ook gewoon goed gegaan,
en als er een jong dwars ligt kan je er toch niet veel aan doen of wel?
Groetjess Mandy En Lotje!
En De Chihuahua's JoeyImage En BuenoImage
mandy-s
Garnaaltje

Postby Vlindchi on Sat May 24, 2008 2:34 pm

Nee je kan er niet veel aan doen..
Toen een van mijn hamsters een stuipligging had heb ik haar gemaseerd bij haar anus.. met de hoop dat het jong goed kwam te liggen.. En gelukkig heeft het goed gedaan. Het nadeel is dat alle jongen dan kunnen stikken als je hem laat zitten..
Groetjes Sabrina
Image
Vlindchi
ForumBeheer

Postby mandy-s on Sat May 24, 2008 2:49 pm

dat lijkt me wel frustrerend dat je dan niks kan doen inprecipe, bij is het dan gelukkig wel goed gekomen :D

maar kan je dat jong als je erbij kan er niet op de een of andere manier uitrekken(klinkt een beetje creepie) of trek je het dan kapot?
want dan kan beter dat je dat jong eruit trek zeg maar en dat het misschien overlijd dan dat je al die jonge laat sterven en die moeder ook...
mandy-s
Garnaaltje

Postby Vlindchi on Sat May 24, 2008 2:52 pm

Het jong eruit trekken is heel slecht voor de geboorte weg.
Groetjes Sabrina
Image
Vlindchi
ForumBeheer

Postby mandy-s on Sat May 24, 2008 3:11 pm

ooow okee dat dacht ik al maar het lijkt me zo erg als dat gebeurt,
want als het nou niet goed afloopt over lijden niet alleen de jonge maar ook de moeder :(
mandy-s
Garnaaltje

Postby jpalsma on Sat May 24, 2008 6:45 pm

Ik heb ooit wel eens bij één van mijn katten geholpen bij de bevalling. Ze had 1 jong en dat lag dus in een stuit. Ik heb toen tijdens een wee zachtjes mee geholpen om het jong eruit te krijgen. Het lijkt mij alleen heel lastig om dat bij een hamstertje te doen (zo klein) en als een jong overdwars ligt, kan je toch sowieso niets doen?
Groetjes van Hamtaro, Maxima, Salto (de rusjes)en Robbie (de robbie).
jpalsma
Garnaaltje

Postby Vlindchi on Sat May 24, 2008 6:47 pm

Maseren en wrijven.
Groetjes Sabrina
Image
Vlindchi
ForumBeheer

Return to Nestjes & Voortplanging