Welcome
Welkom op het Dwerghamsterforum,

Op dit forum worden dingen besproken over Dwerghamsters.
U bent nu te gast op ons forum en wij hopen u vaker te zien.
Ook vinden wij het gezellig als u ons forum komt versterken met uw aanwezigheid.

Veel plezier en tot gauw.

Met vriendelijke Groet,

Het beheer Vlindchi.

welke hamster

Vragen over de Algemene dingen die ergens anders niet thuis hoort.

Moderators: Vlindchi, Sun-Light

welke hamster

Postby chris on Wed May 14, 2008 8:28 pm

hallo iedereen,

mijn kinderen ( 5 en 6 jaar) willen erg graag een hamstertje, maar welke is nu het beste en welke kooi moeten we dan kopen?
een dichte kooi of een met tralies
En kun je er ook twee bij elkaar zetten of gaan ze dan vechten
chris
Garnaaltje

Postby Nina on Wed May 14, 2008 9:27 pm

Best een syrische, die zijn groot. Makkelijker te hanteren voor kleine kindjes.
Voor een syr moet je een onderbak van minstens 60x40 cm, liefst groter.
Zeker NIET samen zetten. Syrren zijn solitair en dulden geen "vriendjes", dat eindigt in een gevecht met kans op dode hamstertjes of als het man en vrouw zijn, dan heb je een nestje. Wat niet aan te raden is. Als je er echt twee wilt, dan twee aparte kooien.

Goed dat je het eerst vraagt ipv meteen impulsief een hammie, of meerdere, te kopen :D
Pootje van Henna
Slaapwel José...
Nina
FotoWedstrijd Winnaar.

Postby chris on Thu May 15, 2008 8:14 am

Een syrische, is een ouderwetse goudhamster?
Zijn die ook goed tam te maken?

Ik had hier in de dierenwinkel info gevraagd en daar vertelden ze me dat die gemeen kunnen bijten..... (lange tanden) maar dat is dus niet zo?
Sorry, weet er niet zoveel vanaf vandaar mijn vragen :oops:

Ik heb nog een cavia duna kooi staan is die goed voor een goudhamster of moet het een kooi met tralies zijn zodat ze kunnen klimmen.......
chris
Garnaaltje

Postby Vlindchi on Thu May 15, 2008 12:58 pm

Ik ben het daar helaas niet mee eens ;)

Een goudhamster kan heel druk en snel zijn..
Ik heb betere ervaring met russen en ook kinderen die bij mij een rus hebben gehaald zijn daar erg tevreden over.

Ik vind ook dat je russische dwerghamsters makkelijker tam kan maken.. Teminste mijne zijn echt lammetjes en onderzettertjes op je hand...

Het is denk ik puur wat het kind leuk vind.
Sommige vinden de grote leuker dan de kleine.
Maar over het algemeen zie je in de dierenwinkels kleine dieren vergeleken met de fokkers.

De kooi licht aan het diertje.. Ik zou ze niet bij elkaar houden wat ze zijn beide solitair.

Een dichte kooi kan makkelijk.. Hij kan alleen niet klimmen.. Maar je kan de kooi dan wel inrichten zodat hij wat kan klauteren enzo.
Groetjes Sabrina
Image
Vlindchi
ForumBeheer

Postby chris on Thu May 15, 2008 4:53 pm

Tja, nu maken jullie het me wel moeilijk...............

Maar in de dierenwinkel gaven ze dus ook aan dat een dwerghamster leuker was voor de kinderen.

wat de inrichting van de kooi betreft, ik denk dat ik wat houten klimtoestelletjes maak / koop
ik zit alleen nog met een looprad
Hier in de winkel hebben ze ijzeren, maar kunnen ze daar niet met hun pootjes tussen komen?
Tips zijn welkom :wink:
chris
Garnaaltje

Postby Vlindchi on Thu May 15, 2008 5:15 pm

Je moet inderdaad dichte wieltjes nemen ;) Anders kunnen ze er met hun pootjes tussen komen en dus gewond raken.

Ook absoluut geen hamsterwatten nemen.. daar kunnen ze in stikken.

Maak het vooral niet te moeilijk.. Met een wc rol en een wc papiertje zijn ze al super blij!
Hooi en stro kun je gebruiken voor het nest ;) maar daar is ook wc papier voor :P

Het nadeel vind ik van dierenwinkel dieren dat ze sneller dood gaan, ziek kunnen zijn en onverwacht niet geplant zwanger als je ze net hebt.. Tegenwoordig kent het personeel niet eens meer zien wat een man en wat een vrouw is.. Dus kijk er maar mee uit!
Groetjes Sabrina
Image
Vlindchi
ForumBeheer

Postby chris on Thu May 15, 2008 6:18 pm

Ik moet hem wel in een dierenwinkel gaan kopen want ik zou hier bij ons in de buurt geen fokker weten......

Is er trouwens nog verschil tussen een vrouwtjes of mannetjes hamster?
met tam maken en lief zijn enzo
chris
Garnaaltje

Postby Nina on Thu May 15, 2008 7:04 pm

Mijn syr Henna is een echte schat, José, de rus is ook een echt lieverdje.
Ik denk dat het afhangt van hamster tot hamster of ze bijten of niet.
Beide soorten zijn gemakkelijk tam te maken.

Ikzelf zou toch een goudhamster (=syrische) nemen voor kleine kindjes. Meestal zijn rusjes sneller dan syrtjes. José was in haar jonge maanden toch sneller dan Henna nu, maar ook dat hangt af van hamster tot hamster denk ik.
Een robbie (roborovskie) raad ik zeker af, want dat zijn watervlugge diertjes om naar te kijken.

Open loopradjes moet je zeker sluiten, net als open verdiepjes. Gemakkelijk dicht te maken met wat stof die je erdoor weeft.

Als je echt twijfelt tussen een syr en een dwergje, dan kan je mss ook eens naar het algemene hamsterforum gaan. Daar is er meer uitleg over syrren, hier is het vooral over dwergjes.

http://www.dehamster.nl/forum.html En dan klikken op 'Ga naar het hamsterforum'

Daar heb je ook heel veel info over alle hamsters, dat is in dit geval wel handig.

En als je een keuze hebt kunnen maken, foto's posten hé :D
Pootje van Henna
Slaapwel José...
Nina
FotoWedstrijd Winnaar.

Postby Rubie on Thu May 15, 2008 8:11 pm

Ik zou eerlijk gezegd kiezen voor een Rusje. Die zijn in mijn ogen niet zo heel vlug en bijna altijd heel lief en rustig. Ik vind dan syrtjes iets meer een ochtendhumeur hebben en daardoor nog al eens knorrig zijn.
GreetZzz Ruben..
Rubie
Garnaaltje

Postby Nina on Thu May 15, 2008 8:31 pm

Syrtjes hebben wel een vaster slaapritme over het algemeen.
Henna van mij wel niet. Die komt vaak eens kijken overdag.
José kan ook soms een ochtendhumeurtje hebben :P
Ik denk dat de karakters over het algemeen erg overeen komen. Natuurlijk is niet iedere hamster hetzelfde, de ene al wat liever dan de andere.

Ik heb een rus en een syr en dat zijn beide schatjes :+: , José (rus) is mijn eerste hamstertje.
Een syr is wel wat compacter en makkelijker vast te houden. Een dwergje voel je bijna niet zitten en dat feit is op zich wel erg lief :+:
Moesten de kindjes 10 en 11 geweest zijn had ik gezegd dat het niet uitmaakte, maar aangezien ze nog jong zijn is een grotere misschien leuker voor hen.
Tja, de keuze ligt bij jou :D
Ik denk dat het beide geschikte hamstertjes zijn van karakter voor kindjes. Dan moet je juist nog weten of je een groot hamstertje wilt of een kleintje. Misschien eens vragen aan de kindjes? Neem ze mee naar een dierenwinkel en laat ze eens naar de hamstertjes kijken. Dan kunnen ze zelf kiezen of ze een kleintje of een grootje nemen :)
Pootje van Henna
Slaapwel José...
Nina
FotoWedstrijd Winnaar.

Postby Sun-Light on Thu May 15, 2008 8:36 pm

ik raad je net als vlindchi de russische dwerghamster aan.
rusjes zijn vaak niet sneller
maar in dieren winkels is het vaak verschillend
vaak zijn syren ook shuw en minder makelijk tam te maken
ook vinden veel kinderen een syr te groot en vinden een rusje fijner om vast te houden
ik raad een traliekooi aan dan kunnen ze lekker klimmen en is minder warm alleen let goed op het deurtje de sluiting is niet altijd goed
sommige gaan makkelijk open.
Sun-Light
Moderator

Postby Marjan on Fri May 16, 2008 3:11 pm

Over het algemeen zegt "men" wel dat goudhamsters door hun formaat beter geschikt zijn voor kleine kinderen. Een rusje is en blijft kleiner en dus moeilijker vast te houden/makkelijker fijn te knijpen lijkt me.
Je kan natuurlijk geluk hebben en een echt 'schootrusje' hebben.

Misschien moet je je kinderen gewoon eens meenemen naar de dierenwinkel en ze de verschillende hamsters laten bekijken en misschien zelfs vasthouden als dat kan. Dan zie je zelf wat hen het beste ligt.

En zoals drizellaa al zei: neem zeker ook een kijkje op dehamster.nl. Die site heb ik van a tot z gelezen voor ik mijn hamster kocht.

Veel succes ermee en hou ons zeker op de hoogte!
Marjan
Garnaaltje

Return to Algemeen